Juho Rajaniemi
Päätös suuren terästehtaan eli Rautaruukin sijoittamisesta Raahen seudulle tehtiin 1960-luvun alussa. Tämä johti alueella ennen näkemättömään väestönkasvuun ja tarpeeseen kaavoittaa uusi keskusta. Kaavoitustyö aloitettiin välittömästi. Arkkitehti Risto Kaarlehto ehdotti vuoden 1962 yleiskaavassa uuden keskuksen rakentamista muutama sata metriä historiallisen ruutukaava-alueen eteläpuolelle, eikä ruutukaava-alueelle, jonne monet raahelaiset sitä halusivat. Perusteluiksi Kaarlehto kirjoitti muun muassa seuraavaa: ”Kun keskus yleensä vielä vaatii lähituntumaansa yhdyskunnan intensiivisimmän asutuksen – kerrostaloasutuksen - olisi seurauksena koko vanhan kaupunkikuvan hävittäminen ja kaikkien siihen uhrattujen varojen tuhlaaminen. Lisäksi hetkellä, jolloin asunnontarve tulee olemaan huomattava, alettaisiin sitä tyydyttää purkamalla vanhatkin. Tällainen kaupungin uudistaminen on prosessi, joka ei parhaassa tapauksessakaan käy muutamien vuosien aikana vaan vaatii muutaman vuosikymmenen. Tänä aikana ei kaupunkikuva todellakaan olisi kehuttava. Syntyisi huutava riitasointu kahden täysin erilaisen mittakaavan kilpaillessa keskenään. Uusi luonnollisesti aikanaan kukistaisi vanhan, mutta olisiko näin todella saavutettu jotain merkittävää jää vähintäinkin kyseenalaiseksi.”
Ruutukaava-alue idästä Korhosten pienoismallin mukaan. Pekkatori sijaitsee keskellä, kirkon vasemmalla puolella. Rannalla näkyy toteutumatta jäänyt hallinto- ja kulttuurikeskus.
Lähinnä kunnallispoliittisista syistä raahelaiset päättivät kuitenkin rakentaa uuden keskustan entisen päälle ruutukaavan eteläosaan. Alkoi uuden yleiskaavan valmistelu yhtä aikaa keskustan saneerausasemakaavan kanssa. Nämä kaavat nivoutuivat toisiinsa jopa siinä määrin, että keskustasuunnittelun ratkaisut asettivat raamit yleiskaavalle.
Saneerauskaava johti rakennusten purkamiseen
Saneerauskaavan laatijat Ahti ja Esko Korhonen sekä Erik Kråkström tiesivät tehtävään ryhtyessään, että siitä ei tulisi helppo, sillä ennen laadintatyön aloittamista he totesivat Raahen kaupunginvaltuustolle, että ”asemakaava-alue kaikkine siihen sisältyvine, edellisiltä sukupolvilta perittyine arvoineen, on myös saava osakseen uusia tehtäviä tulevassa suuremmassa kaupunkikokonaisuudessa. Tämän uuden toiminnallisen aineksen liittäminen nykyiseen, menneisyyden leimaamaan kaupunkikuvaan ei ole helppo tehtävä, mutta kyllä täysin mahdollinen toteutettavaksi, niiden mahdollisuuksien puitteissa, jotka Raahella keskisuurena suomalaisena teollisuuskaupunkina tulisi olemaan.”
Vuonna 1967 korkeimman hallinto-oikeuden vahvistaman saneerauskaavan keskeinen periaate oli, että ruutukaavan eteläosa varataan kaupan ja hallinnon käyttöön, kun taas pohjoisosa pyhitettäisiin pääosin asumiseen. Kaava määräsi täydellisen säilyttämisen vain Pekkatorin ja Rantatorin ympärystonttien rakennuksille sekä erityisen tarkan julkisivuvalvonnan kolmelle lyhyelle kadunpätkälle ja kirkonedustan rakennuksille. Lisäksi kaavoitettiin tuolloin edistyksellinen kävelykatu ja toteutumatta jäänyt hallinto- ja kulttuurikeskus Kaupunginlahden rannalle.
Raahen vanhan puukaupungin rakennuskanta oli siten saneerauskaavan avulla tarkoitus uusia lähes kauttaaltaan. Tästä huolimatta Marita Hagner piti lisensiaatintyössään Raahen saneerauskaavaa Haminan keskustakaavan ohella ainoana siihen aikaan voimassa olleena kaavana, jossa tietoisesti pyrittiin säilyttämään perinteinen kaupunkiympäristö. Samalla Hagner totesi, että kaavasuunnittelutyön tulos on molemmissa tapauksissa kompromissi suojelu- ja uudisrakentamisnäkökulmien välillä (Hagner 1972, 30).
Vanhaa ja uudempaa rakentamista rinta rinnan Sovionkadulla, Raahen ruutukaavan eteläosassa. Taustalla näkyy 1950-luvulla rakennettu ja 1990-luvulla peruskorjattu tornitalo. © Kuva: Juho Rajaniemi.
Historiallista taustaa vasten Korhosten ja Kråkströmin saneerauskaava todellakin sisältää suojeluarvoja. Arkkitehdeiltä oli tuolloin näet saavutus, että edes tärkeimmät rakennukset saatiin suojeltua, sillä hyvin monen intressinä olivat mahdollisimman suuret rakennustehokkuudet, toisin sanoen kerrostalotontit. Nykymittapuun mukaan kaavaa ei kuitenkaan voi kutsua suojelukaavaksi, sillä noin puolet ruutukaava-alueella 1960-luvun alkupuolella olemassa olleesta rakennuskannasta oli purettu jo vuoteen 1997 mennessä, huomattava osa tosin varsinaisten suojelukaavojen voimassa ollessa 1980- ja 90-luvuilla (Riipinen 1998, 33-34).
Se, että Raahen ruutukaavan pohjoisosassa on vielä puukaupunki ja eteläosassakin rippeitä siitä, johtuu osaltaan saneerauskaavan tonttijaosta. Voidakseen toteuttaa saneerauskaavan mukaisia hankkeita tuli rakennuttajan saada haltuunsa yleensä neljä tonttia, mikä osoittautui monessa tapauksessa ylitsepääsemättömän vaikeaksi. Kerrotaanpa Raahessa sellaistakin tarinaa, että eräs uudisrakentamishanke jäi aikanaan toteutumatta erään maanomistajan kieltäydyttyä tonttinsa myynnistä, koska oli juuri ostanut taloonsa uuden ulko-oven.
Saneerauskaavan toteuttaminen johti vääjäämättä kehitykseen, josta Kaarlehto oli varoittanut ja joka monessa Suomen kaupungissa oli tapahtunut jo 1900-luvun alkuvuosikymmeninä. Terttu Pakarinen kuvaa tätä tapahtumasarjaa seuraavasti (Pakarinen 1987, 111): ”Vanhasta kaupungista tuli uuden kaupungin city ja vanhan kaupungin tilallinen järjestys joutui cityn logiikan kanssa ristiriitaan. Suurin osa kauppaa ja palveluita jäi vanhaan kaupunkiin ja alkoi mukautua cityn logiikkaan.”
Suojelukeskustelu alkoi 1970-luvulla
Varsinaisen suojelukeskustelun käynnisti Raahessa kuitenkin Museoviraston kaupungille lokakuussa 1975 Vanhan Raahen suojelusta, kehittämisestä ja asemakaavan muuttamisesta lähettämä kirje, jossa virasto totesi muun muassa, että saneerauskaavan ”tähänastinen toteuttaminen on saattanut Raahen kaupunkirakenteen perinteelliset tunnuspiirteet uhanalaisiksi, paikoitellen ne ovat jo tuhoutuneet.” Koulukadun pohjoispuolella on viraston mielestä ”selvästi havaittavissa ristiriita vanhan puukaupunkiperinteen ja kaavan säätelemän uuden rakennustavan välillä”. Kaupunginvaltuusto päättikin vuonna 1977 muuttaa saneerauskaavan pohjoisosan säilyttäväksi kaavaksi, mutta siten, että tonttitehokkuus ei muutu. Kaupunginarkkitehti Hilkka Aaltosen johdolla laaditut kolme suojelukaavaa vahvistettiin 1980-luvun puolivälissä ja ne turvaavat varsin hyvin ruutukaavan pohjoisosan katuvarsirakennusten säilyttämisen. Sen sijaan korttelien sisäosiin jäi valtuuston tonttitehokkuusvaatimuksen seurauksena puukaupunkiperinteen kannalta katsottuna ylisuuria rakennusoikeuksia. Suunnittelijoiden kiistaton asiantuntemus, valtiovallan ohjeistus ja pieteetillä tehty kaavojen laadintatyö ei tässä tapauksessa kyennyt luomaan riittävää vastavoimaa rakennusoikeuksien säilyttämispyrkimyksille.
Perinteisen ja modernin rakennuskulttuurin liitos Koulukadulla. Kuvassa oikealla ympäristöön huonosti sopeutuva keltatiilinen kerrostalo, joka kuitenkin si¬joittuu vanhaan katulinjaan, sekä etualalla vasemmalla vanhaan miljööseen parem¬min istuva puutalo, joka on kuitenkin rakennettu eri katulinjaan kuin ympäröivät van¬hemmat rakennukset. © Kuva: Juho Rajaniemi.
Yhä edelleen Raahen ruutukaava-alueella taistelee kaksi toisistaan perinpohjaisesti poikkeavaa kaupunki-ideologiaa: moderni autokaupunki ja perinteinen puukaupunki. Osoitus tästä saatiin, kun elokuussa 2003 Raahen kaupunginvaltuusto hyväksyi Osuuskauppa Arinan laatiman asemakaavanmuutoksen, jonka mukaisesti marketmyymälä laajeni ruutukaavan reunassa kulkevan Palokunnankadun päälle. Tuohon asti kaikki Raahen keskustan asemakaavat olivat mukautuneet renessanssiruutukaavan historialliseen katu- ja korttelijärjestelmään. Valtuuston päätöksestä valitettiin korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka päätti pitää kaupunginvaltuuston päätöksen voimassa (KHO 31.12.2005 t 3675). Äänestyspäätöksessään KHO ei pitänyt lainvastaisena menettelynä sitä, että asemakaavan laatijana toimi kaupungin sijaan kaavoituksesta hyötyvä osuuskauppa ja sen palkkaama kaavakonsultti. KHO:n perustelujen mukaan kunnalla on oikeus maankäyttösopimuksella siirtää kaavan laadinta toisen osapuolen tehtäväksi.
Suomalaisen kaavoitusjärjestelmän kehitys valtiovallan yksinoikeudesta kunnan monopoliaseman kautta kohti kuntien ja yritysten yhteistoimintaa saavutti täten kulminaatiopisteensä Raahen ruutukaava-alueen nurkassa. KHO:n päätös tarkoitti paikallisesti Raahen kaupungin keskustan historiallisen rakenteen – valtion mahtia korostaneen suorakulmaisen renessanssiruutukaavan – muodon rikkoutumista ja valtakunnallisesti kunnallisen kaavanlaatimismonopolin juridisen aseman saneerausta.
Artikkeli perustuu kirjoittajan väitöstutkimukseen Kasvun kaavoitus. Tapaus Raahe 1961-1996. Messon Oy, Kankaanpää, 2006.
Kirjallisuuslähteet:
Hagner, Marita (1972): Stadsplanering i finska trästäder. Pohjoismainen puukaupunki, Helsinki.
Pakarinen, Terttu (1987): Kahden urbaanin murros. Teollisen kaupungin kaavoitus 1905-1945. Tampereen teknillinen korkeakoulu, Arkkitehtuurin osasto, Yhdyskuntasuunnittelun laitos, Tampere.
Riipinen, Olli-Pekka (1988): ”Kaavoitus ja rakennussuojelu” teoksessa El Harouny, Elisa et al.: Suomalaisia puukaupunkeja. Raahe. Ympäristöministeriö, Alueidenkäytön osasto, Helsinki, ss. 23-34.